Update! - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Eline Vreeker - WaarBenJij.nu Update! - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Eline Vreeker - WaarBenJij.nu

Update!

Blijf op de hoogte en volg Eline

27 Juli 2013 | Denemarken, Kopenhagen

Even een stukje terug in de tijd om jullie een update te geven! Ik denk elke dag, jaa vandaag zal ik weer wat op waarbenjij schrijven, maar elke dag ga ik liever de stad verkennen, zonnen, slapen of naar de gym (fitness).

Alweer twee weken geleden dat ik voor het laatst heb geschreven. De dag na mn vorige berichtje waren we in Tallinn, Estland. Ik wilde daar graag met Alian en Anika een beetje de stad gaan verkennen. Maar Alian moest smiddags werken en wilde alleen een luchtje scheppen en slapen dus ben ik alleen gegaan. Ik heb een rondje gelopen, foto’s gemaakt en kaartjes gekocht en verstuurd.

De twee dagen daarna waren we in St. Petersburg, Rusland. Op dag één hadden een een BBQ op de bow, de boeg (voorkant) van het schip, georganiseerd door de hotel manager en kapitein. De tweede dag in Rusland heb ik me ingeschreven als escort guide voor een tour. Ik ben met een bus oudere mensen en een Russische vrouw (de gids) de stad in gegaan en heb st. petersburg gezien door de ogen van de russen. Eerst hebben we een lokale versmarkt bezocht. Ik had mn grote teen nog niet over de drempel of werd al door Russische jongens en mannen bestoven, stuk voor stuk hielden ze van me, ik was een Amerikaanse ster of ze wilden met mn trouwen, blegh! Ik heb mn tas en telefoon tegen me aangedrukt en gemaakt dat ik eruit kwam, mijn lieve vriendje zit nog gewoon in Nederland! Daarna zijn we naar een Russisch warenhuis gegaan. Helaas was de gids heel erg chaotisch wat betekenden dat veel gasten op mij rekenden, maar ik had totaal geen kennis van de stad evenmin van ons programma. (als crew kun je mee als tour escort, je kunt dan gratis (ipv $100) uitstapjes maken in ruil dat je een klein rapport maakt en op de gasten let). Daarna hebben we een stukje met de metro gerezen, zo anders dan in Nederland, echt leuk om op die manier de wereld anders te bekijken. Op straat stonden veel oudere vrouwtjes allemaal dicht op een rij hun eigen groenten tuintje te verkopen, echt een heel sneu gezicht! Later hebben we nog een souvenir shop bezocht en zijn weer terug gekeerd naar het schip.

Daarna volgde Helsinki. Volgens de gasten moesten daar hele mooie eilanden zijn, dus Alian Anika en ik hadden plannen gemaakt om die te bezoeken. Helaas stond ik genoteerd om de emergency drill (een soort brandoefening). Dan wordt jouw boot genoemd (waar je in moet als er iets ernstigs gebeurd), dan moet je naar je kamer, warme kleding en stevige schoenen aan, je lifejacket mee (reddingsvest) en in de bloedhete zon met veel warme kleding luisteren naar een veiligheids verhaal. De meiden waren evengoed naar de eilanden en de verse vismarkt gegaan. Ik heb uitgebreid met mn lieve mama gebeld en ben uiteindelijk alsnog met de shuttle bus naar het centrum gegaan en heb daar een rondje gelopen.

In Stockholm, de dag daarna had ik met Anika een fiets geleend van HRM en zijn we lekker gaan mountainbiken langs een prachtige rivier door een heel mooi groen natuurgebied. Toen we weer terug waren in Duitsland, Warnemunde, ben ik samen met mn collega Anthony op stap gegaan. Hij kende een Aziatisch restaurant waar hij heel graag wilde eten, dus daar zijn we heen gegaan. Ik wist echt niet wat ik zag, het hele gebouw was omgetoverd tot een Indonesische mierenhoop. Zo ongeveer de hele crew was daar aan het eten, of nouja beter gezegd schransen. Ik heb thai curry geprobeerd, super lekker! Daarna wilde Anthony wat internetten, de toko waar hij was vroeg 5 euro te besteden aan producten, en dan typten zij het internet wachtwoord in (flesje water kostte 2 euro). Haha wat een zaken doen! het zat er nog bomvol ook. Ik heb me toen bij andere collega’s in de ‘trainbar’’ gevoegd en heb genoten van mn vrije middag, de zon, en heerlijke cocktails.

Vorige week dinsdag (wowwww, wat gaat de tijd toch snel, het lijkt als gisteren) waren we in Kiel, Duitsland. De crew office had ons die morgen een bericht gestuurd dat iedereen zn paspoort weer moest inleveren omdat ze moesten controleren om amerikaans visum aangezien we m voor de komende poorten toch niet meer nodig zouden hebben. Dus ik heb m netjes ingeleverd, en kon daarna niet meer van boord omdat onze buren mij als Nederlander zonder paspoort niet het land in laten. Mn rijbewijs of zeemandboek waren ook niet voldoende. Daarna volgde Denemarken, maar aangezien dat embarkationday was heb ik niet veel meer gedaan dan werken, enquetes ophalen, ontvouwen, scannen, analyseren, rapporten maken, barren tellen, invoeren etc.

Zondag waren we in Oslo, dat schijnt de duurste stad van de wereld te zijn. Omdat het zondag was waren er alleen maar restaurantjes open. Ik heb een rondje gelopen door de stad en verder mn middag doorgebracht in de zon, in bed en in de gym, zoals dus mn meeste middagen eruit zien. Dinsdag waren we in Bergen (Noorwegen) daar heb ik weer uitgebreid gefiets met Anika, bergop, ff rusten en van het uitzicht genieten en weer naar beneden. Woensdag waren we in Skjolden, maar dat was een heel klein dorpje, wat ik niet de moeite waard voor om weer een doelloos rondje te lopen (zoals jullie merken ben ik erg vaak alleen smiddags omdat Anika en Alian veel rusten smiddags en ik graag naar buiten ga). Donderdag in Alesund heb ik weer opgetreden als tour escort, dit keer zijn we naar een aquarium (soort dolfinarium) geweest waar we onder andere een show hebben bekeken. Daarna zijn we naar een prachtig uitzicht punt geweest, bovenop een bergtop. Dit punt was ook te bereiken met een trap van 418 treden vanuit het dorpje aan de voet. Ik dacht dat we nog een keer terug zouden komen en wilde dan zeker die trap gaan beklimmen, maar helaas komen we er niet meer terug.

Gister in Lerwick had ik ook ingeschreven voor een tour, waar ik eigenlijk liever dan beide andere tours aan wilde deelnemen, maar omdat we ineens gingen gingen tenderen (voor anker) in plaats van docken (aan wal) mochten er geen werknemers van boord. De gasten worden dan per mini boot van het schip naar de wal getransporteerd, crew zou dan teveel plaats innemen. En daarbij moest iedereen door de engelse immigratie controle, wat ook teveel tijd zou kosten. En vandaag hebben we another day at sea.

Verder sta ik dus nog steeds elke dag om 6 uur op, om om 7 uur lege sterke drank flessen van de barren te tellen. Ben ik rond 12 uur vrij, en begin ik weer tussen 6 & 7. ’s Avonds drink ik vaak een kopje thee in de lido (self service restaurant) met Anika en Alian of een drankje in de OB (irish pub achtige, Officers Bar) of PO (petty officersbar, een rang lager dan ik als officer).

Nog maar een paar dagen en dan komen mn ouders, lieve zusje en broertjes me bezoeken. Heb er enorm veel zin in!

Tot snel, kusjes xx

• 27 Juli 2013 - 21:49

Henriette:

Lieve Eline

Wat leuk om je belevenissen te lezen! Echt superleuk! Wat zie je veel van de wereld!!!
    Ook leuk om je foto's te zien, wat zie je er mooi uit in je uniform samen met de anderen.

We wensen je nog heel veel (werk)plezier op de cruiseboot.

Veel liefs van Bas, Tom, Bob en Henriëtte

• 29 Juli 2013 - 20:19

Monique En James:

Hoi Eline, onwijs gaaf om je avonturen te lezen. Geniet met volle teugen. xx Monique en James