Baltic - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Eline Vreeker - WaarBenJij.nu Baltic - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Eline Vreeker - WaarBenJij.nu

Baltic

Blijf op de hoogte en volg Eline

19 Augustus 2013 | Finland, Helsinki


Momenteel zijn we bezig aan een 12-daagse baltic cruise, dat wil zeggen; Rostock (Duitsland), helsinki (finland), st petersburg (rusland), Tallinn (estland), Nynasham (zweden), Kopenhagen (denemarken) en als eindbestemming weer Nederland.

Vandaag waren we in Helsinki, de stad waar ik vorige keer even snel een rondje heb gelopen en tot de ontdekking kwam dat ik hier best weleens zou willen winkelen. Dus wat heb ik vandaag gedaan, inderdaad, gewinkeld. Lekker in mn eentje, winkel in, winkel uit, in een enorm warenhuis geweest. Ik heb mezelf getrakteerd op twee heerlijke luchtjes die ik al heel lang wilde hebben. Be Delicious van DNKY en Loverdose van Diesel. Ik heb me kostelijk vermaakt in de H&M, Zara & Mango. Uiteindelijk heb ik deze relaxte dag afgesloten met een lekker ijsje van Ben & Jerry’s, hmmmm!

De laatste tijd ga ik steeds meer om met Lisa, een nederlands meisje dat bij de receptie werkt. Vorige week hebben we al samen met Allister rumikub gespeeld – heerlijk om eindelijk weereens een spelletje te spelen. Daarna had ik haar gevraagd of ze het misschien leuk zou vinden om samen uit eten te gaan bij een van de restaurants aan boord. Vrijdagmorgen hadden we onze roosters naast elkaar gelegd en besloten wanneer we zouden gaan. Toen belde ze me een uur later op met de vraag of ik misschien die avond mee wilde uit eten in Tamarind, dat is een asiatisch restaurant hier aan boord.

Ik herinner me opeens dat ik helemaal niet heb verteld dat ik daar al een keer eerder heb gegeten met mn collega’s van kantoor en van crew office. Dat was echt een aanfluiting, maar wel heel lekker. Rian is moslim en deed dus mee aan de ramadan. Daarom mocht hij pas eten als de zon onder is, en als je op open zee zit, is dat natuurlijk veel later als wanneer je tussen de bergen vaart. Anyway, hij mocht vanaf half 10 eten, dus wij Anthony en ik gingen vast eerder heen, hebben eten besteld, en zodra de zon onder was werd het eten geserveerd. Ze waren zo slim geweest om van te voren iedereens bestelling door te geven dus dat was al geregeld. De mannen (3 mannen en ik) hadden kong poh, een of andere heerlijke soep, daarna nog een tussengerecht, een hoofdgerecht, nagerecht én ook nog thee. Ik had het gelaten bij sushi als voorgerecht (6 stukjes) en penang curry als hoofdgerecht. Natuurlijk volgde ook nog een nagerecht en thee. En geloof het of niet, na 4 gangen en thee stonden we na een uur alweer buiten. Ze hadden dat alles gewoon in een uur weggewerkt en waren verbaasd waarom ik geen tussengerecht wilde, terwijl ik niet meer kon lopen zo vol!

Dusss, afgelopen vrijdag belde Lisa of ik mee wilde naar Tamarind, nou oke hartstikke leuk! Als officier heb je het privilege om één keer per maand gratis uit eten te mogen bij een van de restaurants en dan mag je ook nog iemand meenemen. Maar je mag maar met 4 officieren tegelijk eten. Dus Lisa zegt erachteraan, jaa ik ben jarig vandaag (had ze dus sochtends helemaal niet verteld) verder gingen Catalina (Roemeense assistant housekeeper), Allister (housekeeping manager) en Imke (nederlands meisje van de receptie) mee en hadden ze om 8 uur afgesproken. Verder wist ik niks dus ik heb savonds Allister gebeld met de vraag wat nou precies het idee was, waar spraken we af, en hadden ze eigenlijk nog een cadeautje? Allister wist niet dat ik ook mee zou gaan en heeft dus snel Tamarind gebeld en gezegd dat we met één extra kwamen, wat dus eigenlijk niet mag. Uiteindelijk zaten we daar, en was er gedekt voor 6. Halverwege de avond kwamen we erachter dat zowel Lisa als Allister eentje hadden bijgeboekt. Dit keer had ik ook 4 gerechten, inclusief de kong poh soep. Ik vond die soep helemaal niet zo interessant. En oohja, we hadden geen nagerecht besteld, want.. allister had een enorme verjaardagstaart laten maken voor Lisa. Dat ding was mooi! En groot! En lekker! En vooral vergeven van de alcohol haha. Gisteravond heb ik ook weer rumikub gespeeld met Allsister en Lisa onder het genot van een heerlijk rood wijntje en een enorm stuk oude kaas die Lisa haar ouders voor haar hadden meegenomen.

Vorige week donderdag in Amsterdam werd ik eindelijk weer herenigd met mn lieve vriendje. In het begin was het wel gek om elkaar weer te zien na zo’n lange tijd, en ik was ook best een beetje zenuwachtig, maar het was meteen als vanouds. Pas op dat moment besef je wat je al die tijd mist, en weer moet gaan missen. We hebben heerlijk de middag samen doorgebracht. Helaas was ik alleen wel een beetje te laat aan boord door een file op de weg, maar gelukkig zagen ze dat door de vingers.

Morgen in sint Petersburg ga ik weereens mee op een tour genaamd ‘the church on spilled blood & waterways’. We gaan in een rondvaartbootje de highlights van sint petersburg bekijken, en een kerk. Omdat we een nachtje blijven in rusland zijn er ook avond tours. Ik had me ook ingeschreven voor Russian Ballet ’s avonds maar helaas wordt ik elke keer voor de echt leuke en interessante tours niet ingedeeld. Morgenavond hebben we crewparty. Dat wordt de eerste voor mij. Dan mag alle crew, ongeacht welke functie of standaard drinken en feesten op kosten van het bedrijf (alleen bier & fris, maartoch). Eerst zou dat feest plaatsvinden buiten op deck 12, op het hoogste puntje van het schip maar vanwege slechte weersverwachtingen is het verplaatst naar de discotheek binnen. Ik ben benieuwd wat ik ervan ga vinden. En omdat Anthony me de crewparty ‘wil laten zien’ heeft ie de beverage manager gevraagd of de bottle crushing om 7 uur de volgende morgen een keer geskipt kan worden zodat ik uit kan slapen. Sounds like a plan heh?!

En dan last but not least ga ik morgen alwéér uit eten bij Tamarind. Dit keer werd ons team gevraagd zich bij het administratie diner te voegen. We gaan met 12 man, de purser, night audits, port paper officers, crew officers, printershop mannetje en ons 3. Eerst twijfelde ik of ik wel zou gaan, eerst uit eten en daarna een feestje maar ach, wie slaat gratis uit eten nou af? Vorige keer heeft Allister alles voor iedereen betaald, morgen mag ik gratis mee, dus ik hou mn privilege nog, jammie!

Oke lá (scheepsuitspraak) seeyou, en tot volgende keer. Sampaijumpa (Indonesisch voor doei)

  • 20 Augustus 2013 - 09:05

    Moi :

    Lieverd, ik geniet onwijs van je ervaringen. Hier klinkt een echte Eline, net als baar moeder gek op uiteten en shop till you drop :))
    Tot snel lief! Xxx

  • 20 Augustus 2013 - 12:56

    Pa:

    het blijft echt knarsetanden om te lezen zo fijn en zo jaloers op je .
    heerlijk .
    Het moet zelfs voor jezelf leuk zijn om zo je ervaringen terug te lezen .
    blijf vooral frequent schrijven . want dat is alles bij elkaar ook een heel erg leuk document voor je oude dag als je kleinkinderen vragen naar de verhalen van hun stoere oma.
    Haha.

    ik kijk uit naar je overzeese verslaglegging .
    ik ben trots op je en see jou soon.

    een kus van je dad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Actief sinds 28 Juni 2012
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 26908

Voorgaande reizen:

06 April 2015 - 24 Mei 2015

Darryl opzoeken, Ms. Maasdam

22 December 2013 - 22 April 2014

Stage deel 2, ms. Rotterdam

28 Juni 2013 - 27 Oktober 2013

Stage bij Holland America Line

29 Juni 2012 - 31 Augustus 2012

Viva la France

Landen bezocht: